Sunday, July 14, 2013

U.S. Repeals Propaganda Ban, Spreads Government-Made News To Americans

I had missed this news.  I wonder who the Voice of America's Edward Snowden will be as I am sure the conspiracy theorists will have a field day with this one and someone will come and and say that there are directives from the government to produce domestic agitprop.

But as a listener (and reader and sometimes interviewee) of Voice of America I actually think its news is based in more fact and truth than much of our domestic media.  Plus with the Internet you can always get access to VOA which is just another example of the Brave New (Cyber) World in which we live – information cannot be stopped by borders so we may as well learn to live in an environment with "total" information access rather than trying to prevent Americans from seeing such things as Voice of America or Radio Liberty or Radio Free Europe/Asia.  But of course the government will still make sure government employees do not access information about Wikileaks or news stories about NSA's Prism. (tongue in cheek)
V/R
Dave

Posted By John Hudson  Sunday, July 14, 2013 - 7:06 PM   Share

For decades, a so-called anti-propaganda law prevented the U.S. government's mammoth broadcasting arm from delivering programming to American audiences. But on July 2, that came silently to an end with the implementation of a new reform passed in January. The result: an unleashing of thousands of hours per week of government-funded radio and TV programs for domestic U.S. consumption in a reform initially criticized as a green light for U.S. domestic propaganda efforts. So what just happened?

Until this month, a vast ocean of U.S. programming produced by the Broadcasting Board of Governors such as Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty and the Middle East Broadcasting Networks could only be viewed or listened to at broadcast quality in foreign countries. The programming varies in tone and quality, but its breadth is vast: It's viewed in more than 100 countries in 61 languages. The topics covered include human rights abuses in Iran; self-immolation in Tibet; human trafficking across Asia; and on-the-ground reporting in Egypt and Iraq.

The restriction of these broadcasts was due to the Smith-Mundt Act, a long standing piece of legislation that has been amended numerous times over the years, perhaps most consequentially by Arkansas Senator J. William Fulbright. In the 70s, Fulbright was no friend of VOA and Radio Free Europe, and moved to restrict them from domestic distribution, saying they "should be given the opportunity to take their rightful place in the graveyard of Cold War relics." Fulbright's amendment to Smith-Mundt was bolstered in 1985 by Nebraska Senator Edward Zorinsky who argued that such "propaganda" should be kept out of America as to distinguish the U.S. "from the Soviet Union where domestic propaganda is a principal government activity."

Zorinsky and Fulbright sold their amendments on sensible rhetoric: American taxpayers shouldn't be funding propaganda for American audiences. So did Congress just tear down the American public's last defense against domestic propaganda?

BBG spokeswoman Lynne Weil insists BBG is not a propaganda outlet, and its flagship services such as VOA "present fair and accurate news."

"They don't shy away from stories that don't shed the best light on the United States," she told The Cable. She pointed to the charters of VOA and RFE: "Our journalists provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible, discussion, and open debate."

A former U.S. government source with knowledge of the BBG says the organization is no Pravda, but it does advance U.S. interests in more subtle ways. In Somalia, for instance, VOA serves as counterprogramming to outlets peddling anti-American or jihadist sentiment. "Somalis have three options for news," the source said, "word of mouth, Al-Shabaab or VOA Somalia." 


This partially explains the push to allow BBG broadcasts on local radio stations in the United States. The agency wants to reach diaspora communities, such as St. Paul Minnesota's significant Somali expat community. "Those people can get Al-Shabaab, they can get Russia Today, but they couldn't get access to their taxpayer-funded news sources like VOA Somalia," the source said. "It was silly."
(Continued at the link below)

No comments:

Post a Comment

Giving in 2017

Dear Friends,  I do not normally do this (except I did this last year too) and I certainly do not mean to use my news service for solicitat...